Boeken van reizen in de handen van de vrouw

’s-Hertogenbosch, 20 februari 2017

Sterk verschillende rollen tussen man en vrouw bij boeken van vakantie

Vrouwen nemen twee keer zo vaak als mannen het initiatief om een vakantie te boeken. Dat blijkt uit het jaarlijkse vakantieonderzoek van Prijsvrij.nl onder meer dan 140.000 reizigers. Als er eenmaal een vakantie gekozen is, wordt deze in de meeste gevallen ook daadwerkelijk door de vrouw geboekt. Zij kiezen hierbij steeds vaker voor het vakantietype logies & ontbijt, ten koste van de all inclusive vakanties.

Klaarblijkelijk leeft de zoektocht naar een geschikte vakantie meer bij vrouwen. Zij nemen vaker het initiatief (69%) dan mannen (31%) voor het zoeken naar een vakantie. Deze zelfde verhouding zie je terug bij het daadwerkelijk boeken van de vakantie, dat gebeurt ook twee keer zo vaak door vrouwen. Opvallend is wel dat zij vaak (58%) de gegevens van hun man invullen als er wordt gevraagd wie de hoofdboeker is. Waarschijnlijk komt dit onbewust nog voort uit het traditionele rollenpatroon waarbij mannen (financieel) verantwoordelijk voor hun gezin zijn.

Niet de Zeeuwen, maar Noorderlingen zijn zuinig

Hoewel inwoners van Zeeland al jaren als zuinig bestempeld worden, blijken de inwoners van de noordelijke provincies het minst uit te geven aan hun vakantie. De regionale verschillen lopen op tot ruim 90 euro per persoon. De gemidelde besteding varieert van € 500,63 in Friesland tot € 593,25 in Limburg. De noordelijke provincies Friesland, Groningen, Flevoland en Overijssel staan, net als twee jaar geleden, onderaan de lijst. Inwoners van Limburg en Noord-Brabant daarentegen voeren de lijst opnieuw aan en geven dus per persoon het meeste uit aan hun vakantie.

Logies & ontbijt wordt steeds populairder

Daar waar het verzorgingstype all inclusive de laatste jaren flink in populariteit toenam, is er nu een krimp te zien. Deze lijkt te zijn ingezet door de populariteitsgroei van het basale logies & ontbijt. In tegenstelling tot all inclusive, waar alle dranken en maaltijden zijn inbegrepen, is bij het verzorgingstype logies & ontbijt alleen de overnachting en het ontbijt inbegrepen. Dit komt voornamelijk door de opmars van directe verhuur en de daarmee steeds meer aan populariteit winnende bed & breakfasts.

Cross-border traveling is een trend

Een fenomeen wat we al een aantal jaren terugzien is het ‘cross-border traveling’. Nederlanders vliegen tijdens de meivakantie steeds vaker vanaf Duitse luchthavens. In Duitsland is er op dat moment geen vakantie, waardoor de vraag naar vliegtickets daar op dat moment lager is en de prijzen dus ook. Belgen vertrekken tijdens hun Paasvakantie juist vaker vanaf Nederlandse luchthavens, omdat wij die vakantie niet vieren en zij dan vanuit Nederland goedkoper kunnen vliegen dan vanuit het eigen land. Steeds meer mensen ontdekken dat het dus erg aantrekkelijk is om tijdens niet-overlappende schoolvakanties eens over de landsgrenzen te kijken als het gaat om de vertrekluchthavens.

Vakantievoorkeur verschuift van Zuid-Oost, naar Zuid-West Europa

Gekeken naar de bestemmingsvoorkeuren per provincie zijn er weinig verschillen. Wel is er een flinke verschuiving te zien in vergelijking met twee jaar geleden. Destijds was Turkije nog veruit het meest populaire vakantieland, nu zijn de Canarische Eilanden en Spanje het meest populair. Ook de populariteit van Griekenland is afgenomen. Dit valt uiteraard te verklaren door het instabiele politieke klimaat in deze Zuid-Oost Europese landen. De vele terroristische aanslagen in Turkije en de vluchtelingencrisis in Griekenland hebben hun weerslag gehad op het toerisme.

Infographic vakantie-onderzoek 2016

_________________________________________________________________________________

Over Prijsvrij.nl

Prijsvrij.nl is één van de grootste en goedkoopste reisorganisaties van Nederland. De reisorganisatie is zowel lid van de Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen (ANVR) als de Stichting Garantie Reisgelden (SGR). Prijsvrij.nl streeft ernaar om de goedkoopste reisorganisatie te zijn, zonder in te boeten op de kwaliteit van de klantenservice. Bij de reisorganisatie kunnen consumenten terecht voor pakketreizen, last minutes, wintersportvakanties en stedentrips.

Voor meer informatie kunt u terecht bij:

Prijsvrij.nl
Joep Kelder