Veelgestelde vragen - Preferenties & Essenties

Wat zijn preferenties?

Preferenties zijn voorkeuren die je hebt over bijvoorbeeld de ligging van je accommodatie. Voorbeelden van preferenties zijn kamers naast elkaar, kamer op de begane grond, rustige ligging, twee aparte bedden of het bijplaatsen van een kinderbedje etc. Het is mogelijk om kosteloos preferenties toe te voegen aan je boeking tot 2 weken voor vertrek.


Gebruik het contactformulier als je een preferentie wil doorgeven onder vermelding van je reserverings- of dossiernummer samen met de door jou gewenste preferenties. Wij sturen jouw verzoek door naar de reisorganisatie. Goed om te weten, dit zijn preferenties en we kunnen geen garantie afgeven dat het verzoek wordt ingewilligd.


Goed om te weten: Wanneer je een reservering hebt gemaakt voor een voordeelkamer kan je helaas geen preferenties toevoegen aan je boeking.

Wat is het verschil tussen preferenties en essenties?

Essenties zijn voorwaarden die je zo belangrijk vindt, dat jouw vakantie ervan afhangt. Dit kan bijvoorbeeld een medische reden hebben. Voor een essentie worden soms kosten in rekening gebracht door de reisorganisator of de reisdienstverlener. Een aanvraag voor een essentie is pas definitief wanneer de reisorganisator, de accommodatie of de luchtvaartmaatschappij de aanvraag bevestigd heeft. Omdat je bij het boeken een definitieve boeking maakt, ben je ook als de reisorganisator de door jou aangevraagde essentie niet kan garanderen de toepasselijke annuleringskosten verschuldigd bij annulering van jouw reis.


Preferenties
zijn voorkeuren, zoals bijvoorbeeld een rustige ligging, uitzicht op zee, twee aparte bedden of het bijplaatsen van een babybedje. De reisorganisator zal proberen aan jouw wens te voldoen, maar is daarbij mede afhankelijk van bijvoorbeeld de hotelaanbieder. Het opgeven van een preferentie is dan ook vrijblijvend en je bent er nooit zeker van dat jouw voorkeur gerealiseerd kan worden. De reisorganisator kan jouw preferentie dus nooit garanderen.


Tijdens het online boekingsproces is het doorgeven van een essentie of preferentie (nog) niet mogelijk. Wil je dat de reisorganisator rekening houdt met jouw essentie of preferentie, neem dan vóór het boeken contact op met ons customer care team, zodat we vooraf met je mee kunnen kijken naar de mogelijkheden.


Goed om te weten: Prijsvrij Vakanties is niet de uitvoerder van jouw pakketreis, dat is de reisorganisator waar jij uiteindelijk jouw reis boekt. Wanneer een bevestigde essentie of preferentie toch niet kan worden uitgevoerd, draagt Prijsvrij Vakanties hiervoor geen verantwoordelijkheid.

Zijn er kosten verbonden aan essenties?

Ja, in de meeste gevallen zijn er kosten verbonden aan het aanvragen van essenties. Deze kunnen per reisorganisatie verschillen. Mocht je essentie niet akkoord komen, dan kunnen er alsnog kosten in rekening worden gebracht, zogeheten administratiekosten.

Ik heb specifieke wensen bij mijn losse hotelboeking. Aan wie geef ik dit door?

Indien je bepaalde wensen hebt, dan kan je na boeking rechtstreeks contact opnemen met het desbetreffende hotel. Prijsvrij.nl kan helaas geen garantie bieden dat je verzoek gehonoreerd wordt door het hotel. Daarom is het van belang om je zoekopdracht zo veel mogelijk aan te laten sluiten op je specifieke wensen en verwachtingen.