Veelgestelde vragen - Annuleren

Kan ik mijn geboekte reis kosteloos annuleren?

Nee, het is niet mogelijk om je vakantie kosteloos te annuleren.


Je hebt via onze website een definitieve boeking geplaatst en hebt daardoor geen bedenktijd. Indien je je reis wilt annuleren, dan moeten wij helaas annuleringskosten doorberekenen volgens de ANVR-Reizigersvoorwaarden en/of de boekingsvoorwaarden van jouw reisorganisator. Annuleringen kunnen uitsluitend door de hoofdboeker, onder vermelding van je dossier- en/of reserveringsnummer middels het contactformulier worden doorgegeven aan ons Customer Care team.

Dit geldt ook voor deelannuleringen. Er is sprake van een deelannulering op het moment dat een reiziger uit jouw reisgezelschap zijn overeenkomst voor een gezamenlijke reis annuleert en de overige reizigers wel gebruikmaken van de reisovereenkomst. Voor deelannuleringen worden tevens de ANVR-Reizigersvoorwaarden gehanteerd en/of de boekingsvoorwaarden van jouw reisorganisator.

In alle gevallen dien je onze ontvangstbevestiging van je annuleringsverzoek af te wachten. Pas na akkoord op de annuleringskosten, wordt de annulering bij de reisorganisator verwerkt.

Tip: houd er rekening mee dat de annuleringskosten oplopen naarmate je dichter voor vertrek zit. Ook zijn er vaak hoge annuleringskosten van toepassing wanneer je een dynamische pakketreis hebt geboekt.

Wat zijn de kosten als ik een vakantie wil annuleren?

Wat jammer dat je jouw reis wil annuleren. De annuleringskosten voor vakanties worden volgens de ANVR-Reizigersvoorwaarden en de reisvoorwaarden van jouw reisorganisator bepaald.

Bij boekingen met een lijndienstvlucht of bij een dynamische pakketreis gelden vaak afwijkende annuleringsvoorwaarden. Bij annulering van deze reis wordt er 100% van de vluchtprijs in rekening gebracht. Indien dit van toepassing is, lees je dit terug in de bijbehorende (extra) informatie van je geboekte vakantie. 

De annuleringsvoorwaarden die voor jouw vakantie gelden, kan je terugvinden op de reserveringsbevestiging (via de link naar de reisvoorwaarden van jouw reisorganisator) die je per e-mail van ons hebt ontvangen na boeken. Hieronder vind je de voorwaarden per reisorganisator ook nog een keer:


Naast de annuleringskosten die worden berekend door de reisorganisator, betaal je de volledige kosten (100%) van eventueel via Prijsvrij Vakanties bijgeboekte producten en brengt Prijsvrij Vakanties € 20,00 administratiekosten per annulering in rekening.

Worden de kosten van mijn annulering vergoed?

De annuleringskosten van jouw reis worden (gedeeltelijk) vergoed wanneer sprake is van een gedekte gebeurtenis en je hiervoor een annuleringsverzekering hebt afgesloten.


Gedekte gebeurtenissen zijn onder andere:

  • annulering wegens medische redenen (overlijden, ongeval, ernstige ziekte, onverwachte medische behandeling of complicaties bij je zwangerschap),
  • overlijden van familieleden tot de derde graad,
  • nieuwe baan na werkloosheid of onvrijwillig ontslag of nieuwe woning (onder voorwaarden). 

Een volledig overzicht van de vergoedingen bij annulering vind je terug in de voorwaarden van jouw annuleringsverzekering. Neem contact op met jouw verzekeraar om na te gaan of de kosten van jouw annulering worden vergoed.

Allianz Global Assistance
Heb je jouw verzekering afgesloten via Prijsvrij Vakanties, dan ben je verzekerd bij Allianz Global Assistance en zijn deze voorwaarden van toepassing. Allianz Global Assistance is bereikbaar via: 020 592 9890.

Krijg ik een bevestiging dat ik heb geannuleerd?

Ja, nadat je hebt geannuleerd krijg je vanuit Prijsvrij Vakanties een creditnota. Hierop zie je ook wat je nog bij moet betalen (in het geval van een aanbetaling) of wat je eventueel nog terugontvangt.

Heb je een annuleringsverzekering afgesloten en heb je jouw reis moeten annuleren om een gedekte gebeurtenis? Dan kan je deze creditnota insturen naar jouw verzekeringsmaatschappij voor eventuele vergoeding.

Krijg ik mijn reissom terug bij calamiteiten?

Ontstaat er tijdens je reis een calamiteit? Bijvoorbeeld een natuurramp, of omdat er onlusten uitbreken? Dan valt jouw pakketreis onder de garantie van het Calamiteitenfonds wanneer de reisorganisator waar je jouw reis hebt geboekt is aangesloten bij het Calamiteitenfonds.

Deze garantie houdt in dat jij als consument die deelneemt aan een dergelijke reis (een deel van) de reissom terugkrijgt indien de reis als gevolg van een calamiteit niet of niet volledig kan worden uitgevoerd of dat je de noodzakelijke meerkosten vergoed krijgt indien de reis als gevolg van een calamiteit aangepast moet worden of bij vervroegde repatriëring. In alle gevallen zal pas worden uitgekeerd vanaf het moment dat door het calamiteitenfonds een uitkeringsvatbare situatie is vastgesteld. Voor meer informatie kan je terecht op de website van het Calamiteitenfonds.