Veelgestelde vragen - Mijn Reis

Ik ga met de auto naar Duitsland, heb ik een milieusticker nodig?

Houd met je autovakantie in Duitsland er rekening mee dat je te maken krijgt met de milieuzones, in Duitsland ook wel ‘umweltzonen’ genoemd. Deze zones mag je alleen in als je auto is voorzien van een geldige milieusticker. Check dus goed of je voor jouw verblijf een milieusticker nodig hebt.

Milieustickers worden uitgegeven op kenteken en zijn geldig in heel Duitsland zolang je hetzelfde kenteken hebt. Voorkom een boete en schaf de milieusticker nu aan voor € 12,50. Je milieusticker kan je via deze link aanvragen.

Ik ga op reis met de auto, heb ik een tolvignet nodig?

Voor een aantal landen is een tolvignet noodzakelijk. Dit is onder meer verplicht voor Oostenrijk, Zwitserland, Hongarije, Roemenië, Bulgarije, Tsjechië, Slowakije en Slovenië. Reis je naar Italië, Kroatië of Griekenland? Dan is een tolvignet ook belangrijk omdat je altijd door een van de eerder vermelde landen rijdt. Het tolvignet kan je via deze link aanvragen.

Kan er een tussenlanding plaatsvinden op een vlucht die ik al heb geboekt?

Omdat de vluchtgegevens altijd nog onder voorbehoud van wijzigingen zijn, kan het voorkomen dat er een tussenlanding wordt ingepland op de vlucht, ook als je deze al hebt geboekt via onze website.

Wat is een tussenlanding?

Bij een tussenlanding maakt het vliegtuig onderweg naar de eindbestemming een extra tussenstop op een andere luchthaven. Je hoeft het vliegtuig meestal niet te verlaten en het vluchtnummer blijft gelijk. In een enkel geval dien je vanwege veiligheidsvoorschriften het vliegtuig wel even te verlaten (bijvoorbeeld tijdens het bijtanken).

Wat is dan het verschil met een overstap?

Bij een overstap verlaat je het vliegtuig en vervolg je jouw reis met een andere vlucht. Deze andere vlucht heeft een ander vluchtnummer en kan zelfs worden uitgevoerd door een andere luchtvaartmaatschappij.

Een overstap wordt vermeld tijdens het boeken en op jouw reserveringsbevestiging. Een tussenlanding is niet altijd zichtbaar. De luchtvaartmaatschappij mag de vluchtschema's tot zeer kort voor vertrek wijzigen, waardoor wij en de reisorganisator vooraf niet altijd weten of jouw vlucht een tussenstop zal maken. Ook als je een rechtstreekse vlucht boekt, dien je er dus rekening mee te houden dat jouw vlucht een tussenstop kan maken.

Met welke vliegmaatschappij vlieg ik?

Tijdens het boeken van jouw reis, zie je na het selecteren van de gewenste luchthavens bij de vluchtinformatie aan de rechterzijde onder 'Jouw Reis' welke luchtvaartmaatschappij jouw vluchten uit zal voeren. Na de boeking vind je de uitvoerende luchtvaartmaatschappij terug op jouw reserveringsbevestiging en in Mijn Prijsvrij onder 'Overzicht' en onder 'Vluchten & Bagage'. En uiteraard vind je deze informatie ook terug op de reisbescheiden die je vlak voor vertrek ontvangt van jouw reisorganisator.

Tip: Sommige reisorganisatoren vermelden alleen het vluchtnummer op de reisbescheiden. Je herkent de luchtvaartmaatschappij aan de letters in het vluchtnummer.


Het is goed om te weten, dat reisorganisaties samenwerken met verschillende luchtvaartmaatschappijen, daarom kan het in een enkel geval voorkomen dat de luchtvaartmaatschappij nog niet bekend is op het moment van boeken. Wanneer de luchtvaartmaatschappij al bekend is, dan wordt deze in tijdens het boekingsproces getoond nadat je een reis geselecteerd hebt. Is de luchtvaartmaatschappij nog niet bekend, dan worden jouw vluchtgegevens uiterlijk bij het toesturen van de reisbescheiden vlak voor vertrek bekend gemaakt.

Zijn er tijdens de vlucht drankjes en maaltijden inbegrepen?

Bij de meeste vluchten zijn geen drankjes en maaltijden inbegrepen. Aan boord kan je vaak tegen betaling wel drankjes en maaltijden bestellen. Uitzondering hierop zijn intercontinentale vluchten naar verre bestemmingen.

Tip: Een aantal low-cost luchtvaartmaatschappijen (zoals Ryanair) accepteren alleen een creditcard. We raden daarom aan om een creditcard mee te nemen.

Hoe kan ik een voorkeur opgeven voor extra beenruimte?

Tijdens het boeken van je vakantie kun je geen voorkeur doorgeven voor een stoel met extra beenruimte. Je kunt hier wel bij het inchecken om vragen, maar het is niet gegarandeerd dat dit verzoek kan worden ingewilligd. In veel gevallen is het mogelijk om rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij van tevoren tegen bijbetaling stoelen te reserveren met extra beenruimte. In Mijn Prijsvrij onder het kopje 'Vluchten & Bagage' vind je de inloggegevens van je vlucht(en) en kan je zelf stoelen reserveren bij de luchtvaartmaatschappij.


Lukt het je niet om online stoelen te reserveren met extra beenruimte? Neem dan voor meer informatie contact op met ons customer care team.


Zie ook: Kan ik online een stoel reserveren?