Veelgestelde vragen - Mijn vlucht

Moet ik mijn vlucht herbevestigen?

In de meeste gevallen is het antwoord op deze vraag nee. Jouw vluchten zijn voor jou geboekt en de terugvlucht hoeft niet opnieuw bevestigd te worden. Als dit anders is, vind je deze informatie terug op jouw boekingsbevestiging. Wel is het vaak verplicht om tijdig online in te checken, doe je dit niet en moet je betalen voor het inchecken op de luchthaven dan zijn dat jouw kosten.

Meestal zijn de vluchttijden die wij jou hebben doorgegeven onder voorbehoud van wijziging. De luchtvaartmaatschappij kan vluchttijden en vluchtschema's tot vlak voor vertrek wijzigen. Krijgen wij een wijziging door, dan informeren we jou natuurlijk gelijk. Het is dus wel belangrijk dat je 24 uur voor vertrek zelf controleert of er nog wijzigingen zijn in jouw vluchtschema. Je bent zelf verantwoordelijk voor het halen van jouw vlucht en kunt de kosten voor een gemiste vlucht niet verhalen op Prijsvrij Vakanties of de reisorganisator.

Zie ook: 'Kunnen mijn tijden nog wijzigen?'

Mijn vlucht is vertraagd, wat nu?

Wat vervelend dat jouw vlucht vertraging heeft opgelopen. Helaas hebben wij en de reisorganisator geen invloed op vertragingen en zijn deze ook niet altijd te voorkomen. Dat maakt vertraging uiteraard niet minder vervelend.

Indien de vluchtvertraging gevolgen heeft voor de verdere uitvoering van jouw reis, neem dan direct contact op met de reisorganisator waar je jouw reis hebt geboekt. Zij kunnen bijvoorbeeld met jou kijken of het mogelijk is jouw transfertijden aan te passen, de ophaaltijd van jouw huurauto te wijzigen of het hotel informeren over jouw latere aankomst. Het telefoonnummer van de reisorganisator vind je op de reisbescheiden die je hebt ontvangen voor vertrek.

Prijsvrij Vakanties is niet aansprakelijk voor de gevolgen van de vertraagde vlucht en zal eventuele kosten die hierdoor zijn ontstaan dan ook niet vergoeden.

Goed om te weten: de rechten omtrent compensatie en schadevergoeding in het geval van vertraagde en geannuleerde vluchten zijn vastgelegd in Europese regelgeving (Verordening 261/2004). Mogelijk heb je wel recht op compensatie door de luchtvaartmaatschappij. Hier vind je meer informatie over deze zogenoemde "denied boarding compensation".

Heb ik recht op compensatie omdat mijn vlucht is vertraagd?

Wat vervelend dat jouw vlucht vertraging heeft opgelopen. Helaas hebben wij en de reisorganisator geen invloed op vertragingen en zijn deze ook niet altijd te voorkomen. Dat maakt vertraging uiteraard niet minder vervelend.

De rechten omtrent compensatie en schadevergoeding in het geval van vertraagde en geannuleerde vluchten zijn vastgelegd in Europese regelgeving (Verordening 261/2004). Onafhankelijk van de vraag of het vliegticket rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij is aangeschaft of middels tussenkomst van een reisbemiddelaar als Prijsvrij Vakanties, is de luchtvaartmaatschappij volgens deze regelgeving gehouden tot compensatie. Meer informatie hieromtrent vind je op deze pagina van de Rijksoverheid.

Wanneer jouw vlucht vertraging heeft opgelopen en je recht hebt op een vergoeding (meer dan 3 uur vertraging), dan wordt de hoogte van de vergoeding bepaald op basis van de afstand van de vlucht:

Vluchtbestemmingen binnen de EU

  • €250 vergoeding bij een vlucht tot 1.500 km en een vertraging van minimaal 2 uur
  • €400 vergoeding bij een vlucht van meer dan 1.500 km en een vertraging van minimaal 3 uur


Vluchtbestemmingen buiten de EU

  • €250 vergoeding bij een vlucht tot 1.500 km en een vertraging van minimaal 2 uur
  • €400 vergoeding bij een vlucht van 1.500 km tot en met 3.500 km en een vertraging van minimaal 3 uur
  • €600 vergoeding bij een vlucht van meer dan 3.500 km en een vertraging van minimaal 4 uur


Prijsvrij Vakanties adviseert je om via een claimstichting, dan wel inschakeling van jouw rechtsbijstandverlener een vordering neer te leggen bij de luchtvaartmaatschappij. Zij zijn gespecialiseerd in dit soort zaken en kunnen jouw belangen het beste behartigen. De schadeclaim wordt vastgesteld aan de hand van Europese regelgeving. Houd er wel rekening mee dat er in geval van een succesvolle claim een commissie wordt gevraagd door de claimstichting. Indien je dit niet wenst kan je er ook voor kiezen de claim direct in te dienen bij de luchtvaartmaatschappij.

Daarnaast kan je de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk stellen voor eventuele schade als gevolg van de vertraging.