Veelgestelde vragen - Update coronavirus

Gaat mijn vakantie door ondanks het coronavirus?

Prijsvrij Vakanties werkt als online reisbureau samen met diverse reisorganisaties. Onze partners zijn continu bezig om te kijken naar de mogelijkheden in deze buitengewone omstandigheden. Zij bepalen wanneer reizen doorgang kunnen vinden of geannuleerd moeten worden.

 

Indien jouw reis geen doorgang kan vinden zullen wij je hier pro-actief over informeren. Tot die tijd vragen we je om onze berichtgeving af te wachten. Gaat de reis wel door? Dan ontvang je vanzelf van ons je reisbescheiden.

 

Let op! Ook wanneer afreizen naar een bestemming mogelijk is, kan het nog steeds voorkomen dat er (last minute) annuleringen plaatsvinden omdat de vluchten niet uitgevoerd kunnen worden of de accommodatie nog niet open is. Ook in dat geval zullen wij u informeren over de mogelijkheden.

 

Moet ik mijn restantbetaling nog voldoen?
De restantbetaling dient gewoon volgens de vastgestelde regels te worden voldaan zoals in de reisovereenkomst van de organisator overeengekomen. Indien er niet tijdig wordt betaald, wordt jouw vakantie geannuleerd maar blijft de betalingsplicht gelden. Ook kunnen er incassokosten gerekend worden wanneer deze betaling uitblijft.

 

Meer informatie?

 

          

          

          

 

Waar kan ik terecht met vragen over mijn vakantie?

Onze klantenservice werkt momenteel overuren om iedereen zo goed en snel mogelijk van dienst te kunnen zijn. We doen dit op basis van vertrekdatum en urgentie. Wij vragen je dan ook om alleen in spoedsituaties telefonisch contact op te nemen en anders jouw vraag via ons contactformulier te stellen.

 

Ook deze aanvragen handelen wij op basis van urgentie af. Mocht er iets voor jouw vakantie veranderen, nemen wij uiteraard persoonlijk contact met je op. Voor meer reisadvies en actuele reisinformatie, klik hier.

 

Bedankt voor je steun en begrip in deze uitzonderlijke situatie!

Wat is het reisadvies op bestemming?

Het reisadvies voor uw vakantieland kunt u terugvinden op www.prijsvrij.nl/reisadvies. De reisadviespagina’s per land worden zeer nauwkeurig bijgehouden.

Naar welke landen kan ik op vakantie?

Verschillende landen zijn nog gewoon open voor toeristen. Hierdoor kun je op vakantie naar bijvoorbeeld delen van Griekenland, Italië en Portugal. Op onze speciale reisadvies pagina vind je meer informatie over welke andere landen er open zijn én welke maatregelen je kunt verwachten op bestemming.

Wat zijn de maatregelen per bestemming?
Waar moet ik aan denken voor vertrek?

Mondkapjes

Op sommige plekken op de luchthaven, tijdens je vlucht en op sommige bestemmingen dien je een mondkapje te dragen. Daarom is het verstandig om meerdere mondkapjes mee te nemen tijdens je vakantie.

Online inchecken

Luchtvaartmaatschappijen vragen je om zoveel mogelijk online in te checken als dat mogelijk is.

Gezondheidsverklaring invullen

Het is verplicht op sommige luchthavens en bij luchtvaartmaatschappijen om een gezondheidsverklaring bij je te hebben. Deze hoef je gelukkig niet bij de dokter aan te vragen. Je kunt gewoon een formulier uitprinten en invullen. De verklaringen verschillen per bestemming. Bekijk voor meer informatie de desbetreffende reisadvies pagina van de bestemming. Het kan voorkomen dat de luchthaven of de luchtvaartmaatschappij je vraagt om additionele formulieren in te vullen.

PCR - Corona test

Voor sommige landen is het verplicht om een PCR-test af te leggen voor je aankomt op je vakantie bestemming. Dit is bijvoorbeeld nodig voor Cyprus, Madeira, de Azoren en Curaçao. Meer informatie over de PCR-test kun je vinden op onze speciale pagina over de corona test


Bagage

Diverse vliegmaatschappijen hanteren aangepaste (hand)bagageregels vanwege het corona virus. Wij adviseren je daarom om voor vertrek de actuele bagageregels te controleren van jouw vliegmaatschappij. 

Veilig vliegen naar je bestemming

Jouw veiligheid en de veiligheid van het vliegpersoneel staat voorop! Daarom hebben de meeste luchthavens en vliegmaatschappijen veiligheidsmaatregelen genomen. Zo ga je met een prettig en veilig gevoel op reis.

Bekijk hieronder de veiligheidsmaatregelen voor jouw vliegmaatschappij:

Wat betekent Code oranje?

Code oranje is een verscherpt reisadvies afgegeven door Buitenlandse Zaken. Hierbij adviseert de overheid, veelal op basis van de informatie vanuit het RIVM om alleen nog naar deze bestemming te gaan als de reis noodzakelijk is, zoals ook bij Code geel op veiligheidsrisico’s wordt gewezen. De adviezen die Buitenlandse zaken afgeeft betekenen echter geen reisverbod. Wanneer je besluit toch af te reizen, raadt de overheid je wel aan om je goed voor te bereiden.

Wat gebeurt er met mijn reis bij code oranje?

Touroperator
Prijsvrij Vakanties werkt samen met veel verschillende (internationale) touroperators. Als uw reis door een touroperator wordt uitgevoerd, zullen wij voor u contact opnemen met deze partij om de mogelijkheden te bespreken.

Vervolgens nemen wij contact met u op om de mogelijkheden te bespreken. Iedere touroperator voert een ander beleid bij code oranje. Bij sommige touroperators kunnen wij de reis kosteloos annuleren en een refund aanvragen. Andere touroperators werken bijvoorbeeld met een voucher. Wij doen er alles aan om samen met u tot de beste oplossing te komen.

Sunmix reizen
Is de touroperator van uw reis Sunmix? Dan wordt er eerst gekeken wat de status is van zowel de vlucht als de accommodatie. Mocht één of meerdere onderdelen van uw reis niet doorgaan dan ontvangt u, conform de voorwaarden van de ANVR, direct een SGR-voucher waarmee u op een later moment een vakantie kunt boeken.

Gaan alle onderdelen van uw reis wél door, dan sturen wij u een e-mail met de volgende twee opties:

  • U reist toch af
    Wij merken dat veel klanten ondanks het aangescherpte reisadvies tóch op vakantie willen in deze periode. Dat is mogelijk. Er wordt door de overheid geadviseerd om bij terugkomst 10 dagen in quarantaine te gaan. Als u wilt vertrekken, kunt u dat aangeven bij Prijsvrij Vakanties en zorgen wij dat u uw reisbescheiden ontvangt.

  • U kiest er voor om niet te gaan
    Wilt u liever niet op vakantie, dan wordt uw reis geannuleerd en zult u een door de SGR gedekte corona-voucher ontvangen. Hiermee kunt u nu of op een later moment een nieuwe reis boeken.
Waarom kan ik geen geld terug krijgen?

Het is niet altijd mogelijk om geld terug te vragen. Dit komt omdat luchtvaartmaatschappijen wel blijven vliegen bij code oranje en ze houden zich bij het standpunt “wij vliegen dus u kunt gaan”. Op het moment dat uw originele vlucht doorgaat, ontvangen wij geen geld én geen voucher van de luchtvaartmaatschappijen. Daarom is het voor Prijsvrij Vakanties niet houdbaar om refunds te doen.

Als oplossing geven wij bij 'code oranje' een SGR Corona-voucher uit. Hiermee kunt u een vervangende reis boeken.

Hoe zit het met verzekeringen bij code oranje?

Ga je op vakantie dan is het belangrijk bij je reisverzekering na te vragen waarvoor je wel en niet gedekt bent. Het kan zijn dat je je bij moet verzekeren en/of niet gedekt bent als je afreist naar een bestemming met code Oranje. Let op: ook bij code geel zijn corona gerelateerde schades lang niet altijd gedekt.

Elke basisverzekering dekt de ziektekosten ter waarde van de kostprijs van een gelijkwaardige behandeling in Nederland, óók voor de coronacrisis. Afhankelijk van je verzekering kan het ook zijn dat alles vergoed wordt. Neem ook hierover contact op met je verzekeringsmaatschappij.