Veelgestelde vragen - Update coronavirus

Gaat mijn vakantie door?

De Nederlandse overheid heeft de reisadviezen voor verschillende bestemmingen versoepeld naar code geel of groen, wat betekent dat er weer gereisd kan worden!
 
Op onze reisadvies pagina’s zie je voor welke bestemmingen dit geldt. De verwachting is dat de andere bestemmingen ook snel zullen volgen. De meest actuele informatie vind je op Nederland Wereldwijd.

 
Prijsvrij Vakanties werkt met verschillende reisorganisaties samen. De reisorganisatie bepaalt of de reis wel/geen doorgang vindt. Mocht de reis door Corona onverhoopt geen doorgang vinden, wordt je hier door ons persoonlijk van op de hoogte gebracht.
 
Is jouw bestemming op dit moment code oranje? Dan is het nog onduidelijk of jouw reis door kan gaan. Het reisadvies wordt door Buitenlandse Zaken dagelijks geëvalueerd en aangepast. Het advies is daarom om je in ieder geval voor te bereiden voor vertrek zodat je klaar staat mochten reisadviezen alsnog worden aangepast naar code geel of groen.
 
Wanneer je reis onverhoopt geen doorgang kan vinden zullen wij je hier proactief over informeren. Dit gebeurt uiterlijk één week voor vertrek. Tot die tijd vragen we je ons bericht af te wachten. 
 
Mocht de reis door code oranje/rood geannuleerd worden dan geldt uiteraard onze geld-terug-garantie!

Wanneer moet ik mijn restantbetaling voldoen?

De restantbetaling dient gewoon volgens de vastgestelde regels te worden voldaan zoals in de reisovereenkomst van de organisator overeengekomen. Indien er niet tijdig wordt betaald, wordt jouw vakantie geannuleerd maar blijft de betalingsplicht gelden. Ook kunnen er incassokosten gerekend worden wanneer deze betaling uitblijft.

Waar kan ik terecht met vragen over mijn vakantie?

Onze klantenservice is 7 dagen per week geopend en je kunt via e-mail, telefoon en social media terecht met alle vragen over jouw geboekte vakantie. Ook kun je een vraag stellen via ons contactformulier

Ook wanneer je vragen hebt over een nieuw-te-boeken zomervakantie helpen wij je graag verder. We kijken net zo graag als jou uit naar een zorgeloze zomervakantie!

Wat is het reisadvies op bestemming?

Voor informatie per bestemming kun je kijken op Nederland Wereldwijd of op onze eigen Reisadvies pagina's.

Waar moet ik aan denken voor vertrek?

Wanneer je op vakantie gaat is het belangrijk om goed voorbereid op reis te gaan. Op onze reisadvies-pagina's vind je alle informatie die belangrijk is voor jouw bestemming. Zorg ervoor dat je op de hoogte bent van de maatregelen op jouw bestemming, dit is je eigen verantwoordelijkheid. 

Ga je op vakantie? Hou dan sowieso rekening met het volgende: 

Mondkapjes

Net als in Nederland is op veel bestemmingen het dragen van een mondkapje verplicht. Daarom is het verstandig om meerdere mondkapjes mee te nemen tijdens je vakantie.

Online inchecken
Luchtvaartmaatschappijen vragen je om zoveel mogelijk online in te checken als dat mogelijk is. Heb je vragen hierover? Check dan de informatie op Mijn Prijsvrij of onze Veelgestelde Vragen. Uiteraard kun je ook contact opnemen met onze klantenservice, wij helpen je graag verder. 

Gezondheidsverklaring
Het is verplicht op sommige luchthavens en bij luchtvaartmaatschappijen om een gezondheidsverklaring bij je te hebben. Deze hoef je gelukkig niet bij de dokter aan te vragen. Je kunt gewoon een formulier uitprinten en invullen.

Sommige bestemmingen vragen ook om een speciale registratie van je reis. Bekijk voor meer informatie de desbetreffende reisadvies pagina van de bestemming. 

Verplichte coronatest (PCR-test)

Voor sommige landen is het verplicht om een coronatest af te leggen voor je aankomt op je vakantiebestemming. Meer informatie over coronatest kun je vinden op onze speciale pagina over de corona test

Moet ik in thuisquarantaine bij terugkomst in Nederland?

Dat hangt af van de bestemming waar je geweest bent. Meer informatie vind je op de Quarantaine Reischeck van de Rijksoverheid.

Heb ik een negatieve testuitslag nodig na mijn vakantie?

Voor de meeste landen moet je voorafgaand aan je vakantie een negatieve coronatest kunnen overleggen bij vertrek naar je vakantiebestemming. Maar bij terugkomst is dit niet langer verplicht voor alle bestemmingen. Wat de regels zijn per bestemming, vindt je terug op onze reisadvies pagina's.

Wat gebeurt er met mijn reis bij code oranje?

Door het toenemende aantal mensen dat gevaccineerd is in Europa zien we het aantal besmettingen door heel Europa afnemen. Om die reden verwachten wij dan ook niet dat een bestemming snel weer van code geel naar oranje springt. Mocht dat toch gebeuren terwijl jij op bestemming bent, dan nemen wij contact met je op. In de meeste gevallen kun je gewoon je originele terugvlucht nemen, en als dat niet het geval is regelen wij een nieuwe vlucht voor je. Er wordt door ons, net zoals bij de eerste uitbraak van COVID-19 in maart, niemand in het vakantieland achtergelaten. Lees meer over repatriëring bij code oranje op onze garanties pagina.

Waarom kan ik geen geld terug krijgen?

Het is niet altijd mogelijk om geld terug te vragen. Dit komt omdat luchtvaartmaatschappijen wel blijven vliegen bij code oranje en ze houden zich bij het standpunt “wij vliegen dus u kunt gaan”. Op het moment dat uw originele vlucht doorgaat, ontvangen wij geen geld én geen voucher van de luchtvaartmaatschappijen. Daarom is het voor Prijsvrij Vakanties niet houdbaar om refunds te doen en ontvang je van ons de SGR-voucher t.w.v. de door jou betaalde reissom. Hiermee kun je een vervangende reis boeken.

Heb jij je vakantie geboekt na 22 december 2020 en wordt deze geannuleerd door de reisorganisatie* vanwege code oranje of code rood? Dan zullen wij je betaalde reissom binnen 2 weken retourneren, dit is geheel volgens ANVR voorwaarden.

*Een uitzondering hierop zijn vakanties van reisorganisaties Solfly en De Jong Intra. Hierin volgen wij het beleid van de reisorganisatie zelf.