Veelgestelde vragen - Update coronavirus

Gaat mijn vakantie door?

Prijsvrij Vakanties werkt als online reisbureau samen met diverse reisorganisaties. Zij bepalen wanneer reizen doorgang kunnen vinden of geannuleerd moeten worden. 

Op dit moment geldt er een negatief reisadvies vanuit de Nederlandse Overheid. Wanneer jouw reis geen doorgang kan vinden zullen wij je hier pro-actief over informeren, dit gebeurt ongeveer 2 weken voor je geplande vertrek. Tot die tijd vragen we je om onze berichtgeving af te wachten. 

Wanneer moet ik mijn restantbetaling voldoen?

De restantbetaling dient gewoon volgens de vastgestelde regels te worden voldaan zoals in de reisovereenkomst van de organisator overeengekomen. Indien er niet tijdig wordt betaald, wordt jouw vakantie geannuleerd maar blijft de betalingsplicht gelden. Ook kunnen er incassokosten gerekend worden wanneer deze betaling uitblijft.

Waar kan ik terecht met vragen over mijn vakantie?

Onze klantenservice is 7 dagen per week geopend en je kunt via e-mail, telefoon en social media terecht met alle vragen over jouw geboekte vakantie. Ook kun je een vraag stellen via ons contactformulier

Ook wanneer je vragen hebt over een nieuw-te-boeken zomervakantie helpen wij je graag verder. We kijken net zo graag als jou uit naar een zorgeloze zomervakantie!

Wat is het reisadvies op bestemming?

Op dit moment is er voor alle bestemmingen een code oranje van toepassing, dit betekent dat niet noodzakelijke reizen met vertrek t/m eind maart worden afgeraden  door de Nederlandse Overheid. Daarom zijn buitenlandse reizen in deze periode niet meer bij ons te boeken. Je kunt uiteraard wel alvast je zomervakantie boeken, dat is een fijn vooruitzicht! 

Heb je al een vakantie geboekt voor deze periode? Dan nemen wij uiterlijk twee weken voor vertrek contact met je op om de mogelijkheden te bespreken. 

Waar moet ik aan denken voor vertrek?

Wanneer je op vakantie gaat is het belangrijk om goed voorbereid op reis te gaan. Op onze reisadvies-pagina's vind je alle informatie die belangrijk is voor jouw bestemming. Zorg ervoor dat je op de hoogte bent van de maatregelen op jouw bestemming, dit is je eigen verantwoordelijkheid. 

Ga je op vakantie? Hou dan sowieso rekening met het volgende: 

Mondkapjes

Net als in Nederland is op veel bestemmingen het dragen van een mondkapje verplicht. Daarom is het verstandig om meerdere mondkapjes mee te nemen tijdens je vakantie.

Online inchecken
Luchtvaartmaatschappijen vragen je om zoveel mogelijk online in te checken als dat mogelijk is. Heb je vragen hierover? Check dan de informatie op Mijn Prijsvrij of onze Veelgestelde Vragen. Uiteraard kun je ook contact opnemen met onze klantenservice, wij helpen je graag verder. 

Gezondheidsverklaring
Het is verplicht op sommige luchthavens en bij luchtvaartmaatschappijen om een gezondheidsverklaring bij je te hebben. Deze hoef je gelukkig niet bij de dokter aan te vragen. Je kunt gewoon een formulier uitprinten en invullen.

Sommige bestemmingen vragen ook om een speciale registratie van je reis. Bekijk voor meer informatie de desbetreffende reisadvies pagina van de bestemming. 

Verplichte coronatest (PCR-test)

Voor sommige landen is het verplicht om een coronatest af te leggen voor je aankomt op je vakantiebestemming. Meer informatie over coronatest kun je vinden op onze speciale pagina over de corona test

Thuisquarantaine en testen bij aankomst in Nederland
Bij terugkomst in Nederland ga je 10 dagen in thuisquarantaine. Je kunt deze quarantaine verkorten door op de vijfde dag een coronatest te doen, als je dan negatief test mag je de quarantaine beeindigen. Meer informatie vind je op de Quarantaine Reischeck van de Rijksoverheid.

Moet ik in thuisquarantaine bij terugkomst in Nederland?

Bij terugkomst in Nederland ga je 10 dagen in thuisquarantaine. Je kunt deze quarantaine verkorten door op de vijfde dag een coronatest te doen, als je dan negatief test mag je de quarantaine beëindigen. Meer informatie vind je op de Quarantaine Reischeck van de Rijksoverheid.

Heb ik een negatieve testuitslag nodig na mijn vakantie?

Voor de meeste landen moet je voorafgaand aan je vakantie een negatieve coronatest kunnen overleggen bij vertrek naar je vakantiebestemming, maar het is ook verplicht om bij terugkomst in Nederland een negatieve testuitslag te laten zien. Deze test mag maximaal 72 uur oud zijn bij aankomst in Nederland. 

Ben je op vakantie geweest in een hoogrisicoland? Dan is naast de PCR-test ook een sneltest verplicht, deze mag maximaal 4 uur oud zijn bij aan boord gaan van het vliegtuig. Een overzicht van veilige landen vind je via deze website, alle andere bestemmingen zijn hoogrisicolanden.

Gebruik de Quarantaine Reischeck om te zien wat er voor jou van toepassing is, deze kun je vinden door te klikken op de link hierboven of via reizentijdenscorona.rijksoverheid.nl. 

Meer informatie over testlocaties in het buitenland vind je via deze website van Nederland Wereldwijd (informatie in het Engels). 

Wat gebeurt er met mijn reis bij code oranje?
Waarom kan ik geen geld terug krijgen?

Het is niet altijd mogelijk om geld terug te vragen. Dit komt omdat luchtvaartmaatschappijen wel blijven vliegen bij code oranje en ze houden zich bij het standpunt “wij vliegen dus u kunt gaan”. Op het moment dat uw originele vlucht doorgaat, ontvangen wij geen geld én geen voucher van de luchtvaartmaatschappijen. Daarom is het voor Prijsvrij Vakanties niet houdbaar om refunds te doen en ontvang je van ons de SGR-voucher t.w.v. de door jou betaalde reissom. Hiermee kun je een vervangende reis boeken.

Heb jij je vakantie geboekt na 22 december 2020 en wordt deze geannuleerd door de reisorganisatie* vanwege code oranje of code rood? Dan zullen wij je betaalde reissom binnen 2 weken retourneren, dit is geheel volgens ANVR voorwaarden.

*Een uitzondering hierop zijn vakanties van reisorganisaties Solfly en De Jong Intra. Hierin volgen wij het beleid van de reisorganisatie zelf.