Veelgestelde vragen - Update coronavirus

Gaat mijn vakantie door?

Gaat mijn vakantie door?

Update 26 juli 2021: Goed nieuws! Alle vakantiebestemmingen binnen de Europese Unie zijn van code oranje naar code geel veranderd met ingang van 27 juli. Hierdoor kunnen reizen naar onder anderen de Balearen, Canarische Eilanden, Cyprus en het vaste land van Portugal toch doorgaan. Mocht je een reis hebben staan voor deze periode, dan kun je er in principe van uit gaan dat deze doorgaat. Vakanties werkt met verschillende reisorganisaties samen. De reisorganisatie bepaalt of de reis wel of geen doorgang vindt. Mocht de reis door corona onverhoopt geen doorgang vinden, word je hier door ons persoonlijk van op de hoogte gebracht.

Uiterlijk drie dagen voor vertrek ontvang je je reispapieren.

Wanneer moet ik mijn restantbetaling voldoen?

De restantbetaling dient gewoon volgens de vastgestelde regels te worden voldaan zoals in de reisovereenkomst van de organisator overeengekomen. Indien er niet tijdig wordt betaald, wordt jouw vakantie geannuleerd maar blijft de betalingsplicht gelden. Ook kunnen er incassokosten gerekend worden wanneer deze betaling uitblijft.

Waar kan ik terecht met vragen over mijn vakantie?

Onze klantenservice is 7 dagen per week geopend en je kunt via e-mail, telefoon en social media terecht met alle vragen over jouw geboekte vakantie. Ook kun je een vraag stellen via ons contactformulier

Ook wanneer je vragen hebt over een nieuw-te-boeken vakanties helpen wij je graag verder. We kijken net zo graag als jou uit naar een zorgeloze zomervakantie!

Wat is het reisadvies op bestemming?

Voor informatie per bestemming kun je kijken op Nederland Wereldwijd of op onze eigen Reisadvies pagina's.

Waar moet ik aan denken voor vertrek?

Wanneer je op vakantie gaat is het belangrijk om goed voorbereid op reis te gaan. Op onze reisadvies-pagina's vind je alle informatie die belangrijk is voor jouw bestemming. Zorg ervoor dat je op de hoogte bent van de maatregelen op jouw bestemming, dit is je eigen verantwoordelijkheid. 

Ga je op vakantie? Hou dan sowieso rekening met het volgende: 

Mondkapjes

Net als in Nederland is op veel bestemmingen het dragen van een mondkapje verplicht. Daarom is het verstandig om meerdere mondkapjes mee te nemen tijdens je vakantie.

Online inchecken
Luchtvaartmaatschappijen vragen je om zoveel mogelijk online in te checken als dat mogelijk is. Heb je vragen hierover? Check dan de informatie op Mijn Prijsvrij of onze Veelgestelde Vragen. Uiteraard kun je ook contact opnemen met onze klantenservice, wij helpen je graag verder. 

Gezondheidsverklaring
Het is verplicht op sommige luchthavens en bij luchtvaartmaatschappijen om een gezondheidsverklaring bij je te hebben. Deze hoef je gelukkig niet bij de dokter aan te vragen. Je kunt gewoon een formulier uitprinten en invullen.

Sommige bestemmingen vragen ook om een speciale registratie van je reis. Bekijk voor meer informatie de desbetreffende reisadvies pagina van de bestemming. 

Verplichte coronatest of vaccinatie

Voor sommige bestemmingen is een corona test of vaccinatie verplicht bij aankomst of bij terugkeer. Meer informatie over coronatest kun je vinden op onze speciale pagina over de corona test

Moet ik in thuisquarantaine bij terugkomst in Nederland?

Voor de meeste bestemmingen is een quarantaine niet langer nodig. Dat hangt af van de bestemming waar je geweest bent. Meer informatie vind je op de Quarantaine Reischeck van de Rijksoverheid.

Heb ik een negatieve testuitslag nodig na mijn vakantie?

Voor de meeste landen moet je voorafgaand aan je vakantie een negatieve coronatest kunnen overleggen bij vertrek naar je vakantiebestemming of een vaccinatie bewijs laten zien. Ook een corona herstelbewijs wordt in sommige landen geaccepteerd. Wat de regels zijn hangt af van de bestemming, meer informatie hierover vindt je terug op onze reisadvies pagina's.

Wat gebeurt er met mijn reis bij code oranje?

Door het toenemende aantal mensen dat gevaccineerd is in Europa zien we het aantal besmettingen door heel Europa afnemen. Om die reden verwachten wij dan ook niet dat een bestemming snel weer van code geel naar oranje springt. Mocht dat toch gebeuren terwijl jij op bestemming bent, dan nemen wij contact met je op. In de meeste gevallen kun je gewoon je originele terugvlucht nemen, en als dat niet het geval is regelen wij een nieuwe vlucht voor je. Er wordt door ons, net zoals bij de eerste uitbraak van COVID-19 in maart, niemand in het vakantieland achtergelaten. Lees meer over repatriëring bij code oranje op onze garanties pagina.

Waarom kan ik geen geld terug krijgen?

Het is niet altijd mogelijk om geld terug te vragen. Dit komt omdat luchtvaartmaatschappijen wel blijven vliegen bij code oranje en ze houden zich bij het standpunt “wij vliegen dus u kunt gaan”. Op het moment dat uw originele vlucht doorgaat, ontvangen wij geen geld én geen voucher van de luchtvaartmaatschappijen. Daarom is het voor Prijsvrij Vakanties niet houdbaar om refunds te doen en ontvang je van ons de SGR-voucher t.w.v. de door jou betaalde reissom. Hiermee kun je een vervangende reis boeken.

Heb jij je vakantie geboekt na 22 december 2020 en wordt deze geannuleerd door de reisorganisatie* vanwege code oranje of code rood? Dan zullen wij je betaalde reissom binnen 2 weken retourneren, dit is geheel volgens ANVR voorwaarden.

*Een uitzondering hierop zijn vakanties van reisorganisaties Solfly en De Jong Intra. Hierin volgen wij het beleid van de reisorganisatie zelf.