Reisverslag Thailand (deel 2): Kanchanaburi & River Kwai

Na een aantal geweldige dagen in het overweldigende Bangkok gaan we op weg naar Kanchanaburi, bekend vanwege de beruchte Bridge on the River Kwai. Onderweg doen we een aantal zeer speciale lokale markten aan voordat we in Kanchanaburi arriveren.

Rotfai Talad

In de zeer vroege ochtend arriveren we bij het station van Mae Klong Railway, niet om hier op de trein te stappen maar om de lokale markt Rotfai Talad te gaan bezoeken. De spoorlijn loopt hier namelijk dwars door de markt heen! Alle koopwaar is zo dicht tegen elkaar opgesteld dat in eerste instantie niet eens merkbaar is dat we over een treinrails lopen. Tegen de tijd dat de boemeltrein arriveert bij de markt wordt er eerst een aantal keren luid geclaxonneerd. Het spektakel wat volgt is werkelijk waar ongelooflijk: in een mum van tijd wordt de gehele markt afgebroken zodat de trein zijn doorgang kan vinden, een prachtig schouwspel.

Drijvende markt

We vervolgen onze reis per bus om later deze ochtend per longtailboot al varend te arriveren op de grootste drijvende markt van Thailand: Amphoe Damnoen Saduak. Door de enorme ontwikkeling die grote steden als Bangkok en Chiangmai de laatste decennia hebben doorgemaakt is het nut en de authenticiteit van de drijvende markten verdwenen. Voorheen was het vervoer via de Khlongs (kanalen) vaak de enige weg, waardoor er veel handel op het water plaatsvond. Tegenwoordig bieden de Thaise vrouwen nog wel degelijk hun koopwaar aan, maar is dit vooral op de toeristen gericht. Voor souvenirs ben je hier dan ook zeker op de juiste plek.

Erebegraafplaats & brug over de River Kwai

Na een ochtend kennis te hebben gemaakt met de speciale Thaise lokale markten arriveren we rond de middag in Kanchanaburi. Een korte wandeling brengt ons bij een leuk, klein drijvend restaurantje aan de oever van de rivier. Na eenmaal onze buikjes te hebben volgegeten brengen we een bezoek aan de indrukwekkende erebegraafplaats ‘Don Rak’. Hier liggen de stoffelijke resten van zo’n 7.000 Britse, Australische maar vooral Nederlandse oorlogsslachtoffers die in WO II als krijgsgevangenen aan de Birma-spoorweg werkten. Vanwege uitputting, ziekte, mishandeling en ondervoeding stierven naar schatting meer dan 100.000 dwangarbeiders tijdens de aanleg van deze spoorlijn. De spoorlijn wordt dan ook wel ‘Dodenspoorlijn’ of ‘Death Railway’ genoemd.

Aan het einde van de middag verlaten we de begraafplaats om de wereldberoemde ‘Bridge on the River Kwai’ te bezoeken, bekend vanwege de gelijknamige speelfilm uit de jaren ’50. Deze brug was tijdens WO II een belangrijk punt op het traject van de Birma-spoorweg als bevoorradingsroute van de Japanners. Mede hierdoor werd de brug vaak door vliegtuigen van de geallieerden gebombardeerd. Toen we uiteindelijk op de brug stonden kon ik het ook niet laten om even naar de overkant van de River Kwai te lopen. Vanwege het historische besef was dit toch even een kippenvel-momentje. We namen nog even de prachtige omgeving in ons op en vertrokken vervolgens naar het hotel waar we na een korte duik in het zwembad en een heerlijk Thais diner lekker vroeg ons bed opzochten.

Trekking op een olifant

De volgende dag stond in het teken van de jungle. We vertrokken ‘s ochtends richting het Saiyok Elephant Park, een olifantenkamp / opvangcentrum waar we na het voeren van de baby-olifantjes de Thaise jungle gingen ontdekken op de rug van een olifant. De olifant wordt bestuurd door een mahout die achter de kop in de nek van de olifant zit. Een mahout is een olifantenverzorger die zijn hele leven toewijdt aan de olifant, het is een levenswijze. De mahout is 7 dagen per week onafgescheiden bij zijn olifant om hem te verzorgen en te beschermen. Vanaf een hoog plateau klimmen we op de olifant waar we als het ware in een soort bankje zitten op de heupen van dit prachtige dier. Een wiebelende, maar vooral geweldige ervaring! De 50 minuten durende tocht begon in het olifantenkamp en bracht ons door de bossen tot aan de rivier waar we de olifanten mochten wassen.

Bamboe-vlottenFoto's Kanchanaburi / River Kwai

Na deze bijzondere ervaring werden we in zwemvesten gehesen en lagen de bamboe-vlotten al in de rivier te wachten. Via een motorboot werden we een flink stuk de rivier op getrokken waarna we werden losgekoppeld en met de stroom mee dreven. Heerlijk om even tot rust te komen en van de wonderschone natuur te genieten. Deze indrukwekkende ochtend heeft ervoor gezorgd dat we flinke trek hebben en een stevige Thaise lunch is dan ook zeker op zijn plaats.

Treinrit ‘Death Railway’

Hierna kopen we een kaartje voor een avontuurlijke treinrit over de beruchte Death Railway. Hoe gevaarlijk het aanleggen van deze spoorlijn soms was is het best zichtbaar bij de 1200 meter lange Hell Fire Pass, waar de krijgsgevangenen doorgangen moesten uithakken in de rotsen en spoordijken en bruggen moesten bouwen. Op dit punt moest men ’s nachts doorwerken in het licht van olielampen, vandaar de naam Hell Fire Pass. Deze treinrit is echt de moeite waard en voelt als het ware als een reis door de geschiedenis.

Karaoke

Na een zware dag vol indrukken van de natuur en de geschiedenis van Thailand is het ’s avonds tijd voor wat ontspanning en vermaak! Eerst versterken we de inwendige mens met een diner aan de rivier waarna we de karaoke-bar ‘Sing Along’ opzoeken. Hier krijgen we een private-room met eigen bediening toegewezen. Hoewel karaoke in Azië immens populair is slaat deze vorm van vermaak in Europa lang niet zo goed aan als in het verre oosten. Westerlingen schamen zich namelijk vaak voor het gebrek aan zangtalent terwijl Aziaten daar een heel andere mening over hebben. Als het niet helemaal zuiver klinkt, is het in ieder geval vaak wel puur entertainment.  Er zijn wat alcoholische versnaperingen voor nodig, maar uiteindelijk komt iedereen toch aardig los en besluiten we de avond met uiteenlopende hits van The Backstreet Boys tot aan Frank Sinatra & The Beatles.

River Kwai; tot rust komen in de prachtige natuur

In vergelijking met de drukte in Bangkok, die ik beschreven heb ik het eerste deel van mijn reisverslag Thailand, is dit echt een oase van rust. Het is dan ook een goede afwisseling waardoor je beide uitersten optimaal ervaart. De bijzonderheden van Kanchanaburi / River Kwai op een rijtje:

  • Prachtige natuurlijke omgeving
  • Uitgebreide excursiemogelijkheden in de jungle
  • Rijke historie met koppeling WO II
  • Heerlijke Thaise keuken
  • Lokale uitgaansleven in karaoke-bars
  • Vriendelijke bevolking
  • Aangename temperatuur (vanwege het ontbreken van uitlaatgassen niet zo’n drukkende warmte)

Het vervolg van de reis brengt ons naar de voormalige hoofdstad Ayutthaya, meer hierover in deel 3 van mijn reisverslag Thailand.

Lees ook

  • Reisverslag Thailand (deel 4): Pattaya & Koh SametReisverslag Thailand (deel 4): Pattaya & Koh Samet Na een prachtige rondreis die startte in Bangkok en ons via Kanchanaburi naar Ayutthaya bracht, is het tijd om in alle rust na te genieten van alle imposante indrukken. De laatste dagen […]
  • Reisverslag Thailand (deel 1): wereldstad BangkokReisverslag Thailand (deel 1): wereldstad Bangkok Nu het reisadvies voor de hoofdstad Bangkok weer positief is bijgesteld door het Ministerie van Buitenlandse Zaken en de ergste overstromingen sinds vijftig jaar voorbij lijken te zijn is […]
  • Reisverslag Thailand (deel 3): AyutthayaReisverslag Thailand (deel 3): Ayutthaya Vanuit de oase van rust in de jungle van Kanchanaburi (beschreven in het tweede deel van mijn reisverslag Thailand) vertrekken we naar de voormalige hoofdstad van het toenmalige Koninkrijk […]

Reacties

reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*