Veelgestelde vragen - Over de corona-voucher

Wat is de SGR corona-voucher?

De corona‐voucher is een tegoedbon waarmee je de reis op een later moment alsnog kunt maken. De voucher heeft exact dezelfde waarde als de aanbetaalde reissom en is één jaar geldig. Het initiatief is opgezet door de reisbranche in samenwerking met de belangenvereniging ANVR en SGR. Het bedrag op de voucher is veilig en wordt gedekt door de SGR in het geval van financiële problemen van je reisorganisatie. Lees hierover meer informatie op de websites van het SGR, de Autoriteit Consument en Markt (ACM) of die van de ANVR.

Wat is de waarde van mijn voucher?

De waarde van de voucher is volledig gelijk aan de door jouw aanbetaalde reissom in lijn met de SGR voorschriften. De voucher is één jaar geldig na datum van uitgifte. Is de reissom van jouw nieuwe vakantie duurder? Dan betaal je zelf het verschil bij. Is de nieuwe reissom lager, dan krijg je het verschil terug in de vorm van een nieuwe voucher.

Hoe kan ik boeken met mijn voucher?

In de e-mail die je van ons hebt ontvangen staan de instructies hoe je op onze website kunt boeken. Deze instructies kunnen per voucher verschillen, neem deze dus goed door. Kom je er niet uit? Bekijk hier het stappenplan om te boeken met een voucher. 

Wie kan de voucher gebruiken?

De voucher is persoonsgebonden en alleen te gebruiken door dezelfde hoofdboeker als op de originele boeking. Het is uiteraard wel mogelijk om met andere mensen op vakantie te gaan, het reisgezelschap hoeft niet exact gelijk te zijn aan de originele boeking.

Voor welke vakanties kan ik mijn voucher gebruiken?

In de e-mail die je van ons hebt ontvangen met je vouchercode staat een link naar onze website. Alle vakanties die je via deze link kunt boeken, kun je betalen met je voucher. 

Moet ik binnen het jaar van uitgifte van de voucher ook op vakantie?

Nee, je hoeft niet op vakantie binnen het jaar van uitgifte. Wel dien je jouw nieuwe vakantie te boeken voordat de voucher verloopt. De vertrekdatum mag dus na de geldigheidsdatum vallen.

Tot wanneer is mijn voucher geldig?

De voucher kan tot één jaar naar uitgifte worden verzilverd. Het is ook mogelijk om een vakantie te boeken met vertrekdatum na dit jaar, mits wel geboekt tijdens de geldigheid van de voucher.

Ik heb zelf extra bagage bijgeboekt of een stoelreservering gemaakt, krijg ik dat geld terug?

Wanneer je zelf extra bagage of een stoelreservering hebt geboekt, dan kan je dat bedrag zelf terugvragen bij de luchtvaartmaatschappij waar je dit hebt betaald. Neem hierover contact op met de klantenservice van de luchtvaartmaatschappij.

Ik heb eerder zelf geannuleerd, kan ik alsnog een voucher krijgen?

De vouchers worden alleen uitgereikt aan vakanties die niet eerder door de klant zelf zijn geannuleerd. 

Waarom krijg ik een voucher in plaats van geld terug?

Wij volgen hierin de bepalingen van de ANVR. Voor de officiële informatie kun je terecht op de website van de ANVR.

Hier wordt de informatie up-to-date gehouden voor jou als consument, zodat je de meest actuele standpunten na kunt kijken.