Reizigers vertrekken massaal vanuit Duitsland » Prijsvrij.nl

‘s-Hertogenbosch, 8 april 2015

Nederlandse reizigers vertrekken in meivakantie massaal vanuit Duitsland
Vliegen vanuit Keulen of Düsseldorf is tot 400 euro per persoon goedkoper

Nederlandse reizigers wijken in de meivakantie massaal uit naar vliegvelden in Duitsland. Tijdens deze periode is het percentage Nederlanders dat vanaf een Duits vliegveld vertrekt bijna verdriedubbeld in vergelijking met de rest van het jaar. Reden is dat de scholen in de omringende landen geen meivakantie hebben, waardoor vliegtickets vanuit Düsseldorf en Keulen veel goedkoper zijn. Het scheelt soms honderden euro’s per persoon. Dat blijkt uit de statistieken van Prijsvrij.nl, online organisatie voor pakketreizen.

In de meivakantie vertrekt 55 procent van de klanten van Prijsvrij.nl vanuit Duitsland, tegen een gemiddelde van 19 procent over de rest van het jaar. Dat komt omdat Duitse scholieren geen meivakantie hebben. De vraag naar reizen is hierdoor bij onze oosterburen veel lager dan in Nederland, waardoor de prijzen ook veel lager liggen. Het verschil kan oplopen tot 400 euro per persoon. Dit loont vooral bij verre reizen. Voor vliegbestemmingen binnen Europa is het prijsverschil minder groot en wordt vaak nog wel voor een vertrekvlieghaven in Nederland gekozen.

Buren vertrekken ook via Nederland

Andersom gebeurt het ook dat onze buren Nederland als vertrekpunt voor hun vliegreis kiezen. Belgen kennen vanaf het weekend van Pasen een paasvakantie van twee weken terwijl dit in Nederland (m.u.v. 2e paasdag) geen vakantieperiode is. In die periode vliegen veel Belgen vanaf Nederlandse luchthavens. Gedurende het hele jaar is het aantal Belgen dat van Nederlandse vliegvelden vertrekt, 4,4 procent. In de weken na Pasen is dat 31 procent. Zij vliegen vanaf Eindhoven en Amsterdam voornamelijk naar Egypte en de Canarische Eilanden.

Goedkoper reizen via het buitenland

Ook gedurende de rest van het jaar komt het steeds vaker voor dat reizigers een vertrekpunt in het buitenland kiezen. Vliegmaatschappijen proberen voor onverkochte stoelen klanten uit omringende landen te trekken door ze voordelige vliegtarieven aan te bieden die niet voor klanten uit het eigen land gelden. Daarnaast liggen de parkeerkosten bij luchthavens in Duitsland veel lager dan in Nederland.

Cross border travel tijdens afwijkende vakantieperiodes

Over Prijsvrij.nl

Prijsvrij.nl is een van de grootste en goedkoopste reisorganisaties van Nederland. De reisorganisatie is zowel lid van de Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen (ANVR) als de Stichting Garantie Reisgelden (SGR). Prijsvrij.nl streeft ernaar om de goedkoopste reisorganisatie te zijn, zonder in te boeten op de kwaliteit van de klantenservice. Bij de reisorganisatie kunnen consumenten terecht voor pakketreizen, last minutes en hotelovernachtingen.

Voor meer informatie kunt u terecht bij:

Prijsvrij.nl
Joep Kelder
Email: joep@prijsvrij.nl

Een vraag over deze reis?
Bekijk onze veelgestelde vragen of neem contact met
ons op: